Είναι μια σκληρή πραγματικότητα η αποτυχία των καλών μαθητών στις πανελλαδικές εξετάσεις. Για να αναλύσουμε κάπως το φαινόμενο θα πρέπει να συμφωνήσουμε σε κάποια πράγματα.
Α) Δεν συζητούμε για καθολική, παντοτεινή ή δια βίου αποτυχία. Η αποτυχία είναι στιγμιαίο περιστατικό.
Β) Η αποτυχία για καθέναν που έχει αποτύχει έχει δικές της αιτίες. Αν η βαθμολογία είναι η αφορμή τα βαθύτερα αίτια πρέπει να διερευνηθούν ατομικά.
Γ) Για την αποτυχία θα πρέπει να γίνει μία προβολή της μία δεκαετία αργότερα, για να δούμε τι από όλα όσα συνθέτουν την βιωμένη συμφορά σήμερα, θα αντέχει στο χρόνο στο μέλλον.
Έχοντας αυτή την προίκα στη φαρέτρα των επιχειρημάτων μας, ας διατυπώσουμε ξανά το ερώτημα: Γιατί καλοί μαθητές αποτυγχάνουν στις πανελλαδικές;
Αν φταίει το υπουργείο και η διαδικασία εισαγωγής στην τριτοβάθμια εκπαίδευση, είτε θα αφορά την προσωπική ανάπτυξη και καλλιέργεια ή θα είναι συνδεδεμένη με την αγορά εργασίας.
Τρεις είναι οι δρόμοι και αυτό δεν αναφέρεται ξεκάθαρα σε καμμία οργανωμένη προσπάθεια επαγγελματικού προσανατολισμού στο σχολικό περιβάλλον:
Δημόσιος υπάλληλος ή
Golden boy/girl σε ιδιωτική επιχείρηση ή
Ελεύθερο επάγγελμα & Επιχειρηματικότητα