Ακαδημία Σθένος

#ΕπαγγελματικόςΠροσανατολισμός #mazisu #workfidence #SoftSkillsDevelopment #GuerillaGuidance #Counseling

Ανάπτυξη soft skills* στο σχολικό περιβάλλον

Δημοσιεύθηκε: 13-08-2016

Θέμα: Σθένος

Γνωρίζουμε πως “επανάληψη μήτηρ πάσης μαθήσεως”. Αυτό το γνωρίζουν πάρα πολύ καλά, αθλητές, χορευτές, μουσικοί, καλλιτέχνες (γενικώς).. Μπορείτε αφ’ενός να αναζητήσετε στον ιστό ποια η ιστορία πίσω από την ρήση, αφ’ετέρου να σκεφτείτε ποιες άλλες επαγγελματικές ή κοινωνικές ομάδες γνωρίζουν πολύ καλά στην πράξη, την αξία της επανάληψης.

Τι σημαίνει όμως αυτή η μία και μόνη λέξη στο σχολικό περιβάλλον;

Η επανάληψη είναι τέχνη, απαιτεί ένα ιδιαίτερο mindset, είναι μια δεξιότητα που κατακτιέται αρκεί να τεθεί σε σωστή βάση. Γίνεται πολύς λόγος εσχάτως για την ανάπτυξη δεξιοτήτων (soft skills) στην συμβουλευτική καριέρας και το life coaching.

Όλα τούτα αποτελούν μακρινή πραγματικότητα για την ελληνική σχολική και ακαδημαϊκή κοινότητα. Εμείς πιστεύουμε ακράδαντα πως η κοινή μας εμπειρία, οφείλει να να καταγραφεί, να συστηματοποιηθεί και να αποτελέσει την κοινωνική μας προίκα, στις επόμενες γενιές.

Μπορεί οι δυτικοί πολιτισμοί να δυσκολεύονται στη μετάφραση ή την κατανόηση μιας δικής μας έκφρασης π.χ. Ελληνικό φιλότιμο (αν και ευτυχώς υπάρχουν πολλά βιντεάκια επί του θέματος), η ανάπτυξη δεξιοτήτων στο σχολικό περιβάλλον είναι για εκείνους πρόκληση, αλλά για εμάς ανάγκη και απαίτηση, λόγω της δυσχερούς οικονομικο-κοινωνικής κατάστασης της χώρας.

Ας επιστρέψουμε στο θέμα μας, την επανάληψη και στο εννοιολογικό της περιεχόμενο στο σχολικό και το πρώιμο ακαδημαϊκό περιβάλλον.

Η επανάληψη είναι τέχνη! Η επανάληψη είναι τέχνη, φέρει την προσωπική σφραγίδα του μάθητή ή της μαθήτριας και πιστοποιεί τη δική τους ξεχωριστή “διαβαστική προσωπικότητα”.

Εάν θεωρήσουμε δεξιότητα την δυνατότητα του μαθητή-μαθήτριας να οργανώνει μια αποτελεσματική επανάληψη, τότε μπορούμε να αντιμετωπίσουμε την οργάνωση της επανάληψης σαν αυτοτελές project.

Το project management απαιτεί την γνώση των πόρων μας. Στην υπόθεση της σχολικής επανάληψης, βασικός πόρος είναι ο χρόνος και η διαχείρισή του.

Αν οι μαθητές δεν πειραματιστούν και δεν καθοδηγηθούν σωστά στην οργάνωση της δικής τους επανάληψης από τους καθηγητές τους, ενδέχεται να πελαγώσουν, να αγχωθούν και να αισθάνονται οτι απέτυχαν.

Αν δεν δοκιμάσουν τρόπους, αν δεν χρονομετρήσουν, αν δεν απαλαχτούν από το άγχος του να αποδείξουν σε κάποιον τι αξίζουν, δεν θα απολαύσουν την πραγματική χαρά της τέχνης της επανάληψης.

Είναι η χαρά της δημιουργίας. Η πεμπτουσία της επανάληψης, κρύβεται στην καλλιτεχνική δημιουργία. Ο μαθητής εμπνέεται από τα ερεθίσματα (σχολικά και εξωσχολικά βιβλία, από σημειώσεις δικές του και του καθηγητή, το διαδίκτυο κ.α.) και ουσιαστικά επιχειρεί να ΞΑΝΑΓΡΑΨΕΙ ΤΟ ΚΕΦΑΛΑΙΟ που θέλει να διαβάσει.

Είναι ανάγκη η ανάπτυξη μαθημάτων με τη μορφή σεμιναρίων, που προσφέρουν σε μαθητές και πρωτοετείς φοιτητές, την ευκαιρία να αναγνωρίσουν την αξία της επανάληψης. Να πειραματιστούν στην τέχνη της καλής επανάληψης. Να απολαύσουν την χαρά και την ικανοποίηση της δημιουργίας, σε χρόνους μικρότερους από εκείνους που φαντάστηκαν ποτέ. Τελικά κερδίζοντας το στοίχημα μιας καινούριας δεξιότητας, ο μαθητής-μαθήτρια κερδίζουν περισσότερο χρόνο για τον εαυτό τους.

Είναι λοιπόν μια γεννήτρια ελεύθερου χρόνου για τα παιδιά, η τέχνη της επανάληψης, γι’αυτό και μόνον αξίζει τον κόπο.

*Για περεταίρω προβληματισμό παραθέτουμε μια ενδεικτική λίστα μαλακών δεξιοτήτων (soft skills), η οποία υποστηρίζει και τεκμηριώνει στην ανάλυση που προηγήθηκε.

Growth mindset (ανάπτυξη νοοτροπίας)

Self-awareness (διαχείριση άγχους)

Emotion regulation (ρύθμιση συναισθημάτων)

Self-confidence (εμπιστοσύνη στις δυνατότητές μας)

Stress management (διαχείριση άγχους)

Resilience (ελαστικότητα)

Skills to forgive and forget (δεξιότητες συγχώρησης και α-μνησικακίας)

Persistence and perseverance (επιμονή)

Patience (υπομονή)

Perceptiveness (διορατικότητα)